SYLLABUS, studia ZARZĄDZANIE, zasady marketingu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Uniwersytet Warszawski
Wydział Zarz
ą
dzania
Sylabus
A. Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Zasady marketingu
Jednostka prowadząca
Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu
Jednostka, dla której przedmiot
jest oferowany
Kod przedmiotu
Kod ERASMUS
04700 Marketing i zarządzanie
Przyporządkowanie do grupy
przedmiotów
Cykl dydaktyczny, w którym
przedmiot jest realizowany
Semestr zimowy, II rok akademicki
Studia pierwszego stopnia (licencjackie)
Skrócony opis przedmiotu
Pojęcie marketingu i jego miejsce w funkcjonowaniu
przedsiębiorstwa. Orientacje prowadzenia działalności
gospodarczej. Segmentacja rynku, wybór rynku docelowego i
pozycjonowanie oferty. Decyzje marketingowe dotyczące produktu,
cen, dystrybucji i promocji.
Forma
(y)/
typ
(y)
zaj
ęć
Wykłady – 30 godz.
Ćwiczenia – 30 godz.
Pełny opis przedmiotu
1. Zasady i instrumenty działalno
ś
ci marketingowej
przedsi
ę
biorstwa (2 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
-
Określenie
miejsca
(roli)
marketingu
w
funkcjonowaniu
przedsiębiorstwa
-
określenie marketingu
-
podstawowe instrumenty marketingowe
zasady orientacji marketingowej
-
-
inne
orientacji
prowadzenia
działalności
gospodarczej
(produkcyjna,
adaptacyjna,
produktowa,
sprzedaŜowa,
marketingu społecznego, klientowska)
-
sekwencja decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie
Literatura: P. Kotler (1994).
Marketing. Analiza, planowanie,
wdra
Ŝ
anie i kontrola
, Gebethner & Ska. Warszawa, s. 1-26 lub P.
Kotler (2005),
Marketing
, REBIS, Poznań, s. 2-28.
2. Decyzje marketingowe – wymiar strategiczny (STP) (6 godz.
wykład, 6 godz.
ć
wiczenia)
-
procedura STP
-
segmentacja rynku
identyfikacja kryteriów segmentacyjnych
przeprowadzenie segmentacji rynku
określenie profilów segmentów rynku
-
wybór rynku docelowego
ocena atrakcyjności segmentów rynku
wybór koncepcji obsługi rynku
-
pozycjonowanie oferty
instrumenty róŜnicowania: atrybuty oferty (produktowe,
usługowe, cenowe), firmowe, rynkowe
1
proces pozycjonowania
Literatura: P. Kotler (1994).
Marketing. Analiza, planowanie,
wdra
Ŝ
anie i kontrola
, Gebethner & Ska. Warszawa, s.241-267, 269-
289 lub P. Kotler (2005),
Marketing
, REBIS, Poznań, s. 278-304,
307-326.
3. Decyzje produktowe (6 godz. wykład, 6 godz.
ć
wiczenia)
-
pojęcie produktu
-
rodzaje produktów
-
podstawowe decyzje produktowe
-
tworzenie asortymentu rynkowego
hierarchia produktów
szerokość asortymentu rynkowego
długość linii produktów (grupy asortymentowej)
głębokość formy produktu
zwartość asortymentu rynkowego
-
projektowanie atrybutów produktu indywidualnego
produkt podstawowy (rdzeń)
produkt formalny: jakość, projekt, opakowanie, marka
produkt wzbogacony
planowanie nowego produktu
-
rodzaje nowego produktu
czynniki powodzenia nowego produktu
procedura
planowania
nowego
produktu:
faza
pomysłów, koncepcji, prototypów, komercjalizacji
-
kształtowanie cyklu Ŝycia produktu
cyklu Ŝycia produktu – koncepcja
CśP – cele i strategie w poszczególnych fazach
Literatura: P. Kotler (1994).
Marketing. Analiza, planowanie,
wdra
Ŝ
anie i kontrola
, Gebethner & Ska. Warszawa, s. 290-326,
327-346, 399-424 lub P. Kotler (2005),
Marketing
, REBIS, Poznań,
s. 353-380, 328-339, 408-441.
4. Decyzje dystrybucyjne (4 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
-
system dystrybucji – wprowadzenie
przyczyny
funkcjonowania
dystrybucji
w
systemie
dystrybucji
definicja systemu dystrybucji i kanału dystrybucji
funkcje i strumienie dystrybucyjne
podmioty w systemie dystrybucji
-
projektowanie systemu dystrybucji
determinanty i efekty wyboru kanałów dystrybucji
wyznaczenie ilości kanałów dystrybucji
określenie długości kanałów dystrybucji
wyznaczenie szerokości kanału dystrybucji,
ustalenie stopnia powiązań integracyjnych w kanałach
dystrybucji
Literatura: P. Kotler (1994).
Marketing. Analiza, planowanie,
wdra
Ŝ
anie i kontrola
, Gebethner & Ska. Warszawa, s. 479-510,
512-514, 531-532 lub lub P. Kotler (2005),
Marketing
, REBIS,
Poznań, s. 509-538, 542-546, 557-558.
5. Decyzje cenowe (4 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
-
cena – pojęcie i rodzaje
-
wyznaczenie dopuszczalnego przedziału cenowego
wartość oferty (górna granica)
jednostkowy koszt zmienny (dolna granica)
-
determinanty cenowe (rynkowe)
popyt
konkurencja
2
-
strategie cenowe
typologia strategii cenowych
determinanty
wyboru
strategii
(popyt,
sytuacja
konkurencyjna)
strategia penetracji rynku
strategia zbierania śmietanki rynkowej
strategia spotkania cen konkurencji
strategia dostosowania się do cen rynkowych
-
formułowanie odchyleń od ceny podstawowej: róŜnicowanie
cen, dyskonta cenowe, ceny psychologiczne
Literatura: P. Kotler (1994).
Marketing. Analiza, planowanie,
wdra
Ŝ
anie i kontrola
, Gebethner & Ska. Warszawa, s. 447-478 lub
P. Kotler (2005),
Marketing
, REBIS, Poznań, s. 474-505.
6. Decyzje promocyjne (8 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
-
istota promocji
-
formy promocji i ich efektywność
-
czyste formy promocji
reklama
promocja osobista
public relations
promocja sprzedaŜy
-
Mieszane formy promocji
promocja wystawienniczo-targowa
promocja bezpośrednia
sponsoring
product placement
promocja w Internecie
promocja spektakularnych wydarzeń
Literatura: P. Kotler (1994).
Marketing. Analiza, planowanie,
wdra
Ŝ
anie i kontrola
, Gebethner & Ska. Warszawa, s. 545-628 lub
P. Kotler (2005),
Marketing
, REBIS, Poznań, s. 573-643.
Wykład ma za zadanie tworzyć efekty kształcenia związane z
wiedzą, natomiast ćwiczenia poświęcone są kształtowaniu efektów
kształcenia
związanymi
umiejętnościami,
poprzez ćwiczenia
praktyczne
i
studia
przypadków
oraz
efektów
kształcenia
związanych
z
wiedzą
poprzez
skonfrontowanie
treści
przekazywanych na wykładzie z literaturą przedmiotu.
Zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń jest zbieŜny.
Wymagania
wstępne
Wymagania
formalne
Mikroekonomia I
Mikroekonomia II
Podstawy zarządzania I
Podstawy zarządzania II
Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstwa
3
ZałoŜenia
wstępne
Mikroekonomia I i II
-
rozumienia podstawowych kategorii ekonomicznych;
-
rozumienia zasad działania głównych podmiotów w
systemie ekonomicznym państwa;
rozumienia wpływu czynników ekonomicznych na
zarządzanie.
Podstawy zarządzania I i II
-
-
rozumienia istoty i mechanizmów funkcjonowania
organizacji;
-
rozumienia zasad, prawidłowości i instrumentów
zarządzania;
opisu i analizy problemów zarządzania.
Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstwa
-
-
rozumienia podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych
zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa (organizacji)
Efekty uczenia się
Po
uko
ń
czeniu
przedmiotu
(wykładu,
ć
wicze
ń
)
student
powinien:
1. Zasady i instrumenty działalno
ś
ci marketingowej
przedsi
ę
biorstwa (2 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
Przedstawić miejsce i rolę marketingu w przedsiębiorstwie -
wiedza
Przedstawić definicję marketingu - wiedza
Rozumieć podstawowe zasady orientacji marketingowej –
wiedza
Znać klasyfikacje instrumentów marketingowych (4P, 4C, 7
P) – wiedza
Przedstawić relacje komplementarne i kompensacyjne
między instrumentami marketingu-mix – umiejętności
Porównać orientację marketingową z innymi orientacjami
prowadzenia działalności gospodarczej – wiedza
Analizować stopień rozwoju orientacji marketingowej w
przedsiębiorstwie – umiejętności
Znać
uwarunkowania
etyczne
prowadzania
działań
marketingowych – inne kompetencje (postawy)
2. Decyzje marketingowe – wymiar strategiczny (STP) (6 godz.
wykład, 6 godz.
ć
wiczenia)
Rozumieć istotę procedury STP - wiedza
Określić podstawowe kryteria segmentacyjnego - wiedza
Określić metody przeprowadzenia segmentacji rynku -
wiedza
Przeprowadzić segmentację rynku B2C (konsumpcyjnego) i
B2B (organizacyjnego) – umiejętności
Zidentyfikować kryteria oceny atrakcyjności segmentów
rynku – wiedza
Analizować atrakcyjność segmentów rynku – umiejętności
Określić koncepcje obsługi rynku docelowego - wiedza
Identyfikować instrumenty róŜnicowania oferty rynkowe –
wiedza
Znać metody analityczne wykorzystywane do określenia
pozycji rynkowej dostawców (marek) – wiedza
Interpretować
wyniki
metod
analitycznych
wykorzystywanych
do
określenia
pozycji
rynkowej
dostawców (marek) – umiejętności
Przedstawić
podstawowe
decyzji
związane
z
pozycjonowaniem oferty rynkowej - wiedza
Oceniać strategie pozycjonowania poszczególnych marek
– umiejętności
4
3. Decyzje produktowe (6 godz. wykład, 6 godz.
ć
wiczenia)
Znać
podstawowe
wymiary
asortymentu
rynkowego
(produktowego) - wiedza
Przeprowadzić
analizę
asortymenty
rynkowego
(produktowego) dowolnej firmy – umiejętności
Zdefiniować warstw produktu formalnego i ich elementy
składowe – wiedza
Określić podstawowe wybory związane z markowaniem
produktu - wiedza
Dokonać analizy produktu formalnego dowolnego produktu
– umiejętności
Scharakteryzować etapy planowania nowego produktu -
wiedza
Znać rodzaje badań marketingowych realizowanych w
poszczególnych fazach planowania nowego produktu –
wiedza
Przedstawić fazy cyklu Ŝycia produktu – wiedza
Omówić
cele,
strategie
i
działania
marketingowe
w
poszczególnych fazach CśP - wiedza
4. Decyzje dystrybucyjne (4 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
Przedstawić
przyczyny
funkcjonowania
dystrybucji
w
systemie dystrybucji - wiedza
Wyjaśnić róŜnice miedzy systemem dystrybucji i kanałem
dystrybucji - wiedza
Przedstawić strumienie i funkcje dystrybucji - wiedza
Określić podstawowe podmioty funkcjonujące w systemie
dystrybucji – wiedza
Określić decyzje związane z projektowaniem dystrybucji –
wiedza
Projektować mapę sytemu dystrybucji dla wybranego rynku
produktowego – umiejętności
5. Decyzje cenowe (4 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
Znać
istotę
podejścia
marketingowego
do
decyzji
cenowych - wiedza
Wyznaczać
dolna
i
górną
granicę
dopuszczalnego
przedziału cenowego – wiedza
Omówić wpływ determinant cenowych (rynkowych) na
decyzje cenowe – wiedza
Analizować wpływ popytu na cenę – umiejętności
Znać typologię strategii cenowych – wiedza
Przedstawić odchylenia od ceny podstawowej – wiedza
6. Decyzje promocyjne (8 godz. wykład, 4 godz.
ć
wiczenia)
Przedstawić istotę promocji - wiedza
Identyfikować formy promocji – wiedzy
Przypisywać instrumenty promocji do form promocji –
umiejętności
Wyznaczać strukturę mieszanki promocyjnej – umiejętności
Tworzyć apele promocyjne (reklamowe) – umiejętności
Punkty ECTS
5 punktów ETCS
Metody i kryteria oceniania
Wykład (60 % całkowitej oceny):
Egzamin – pisemny, test zawierający pytania otwarte i zamknięte
Ć
wiczenia (40% całkowitej oceny):
Kolokwium – pisemny, test zawierający pytania otwarte i
zamknięte (60% oceny z ćwiczeń)
Wejściówki – krótki test weryfikujący znajomość teorii na
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]