synchronization, SWPS, Wpływ społeczny w ujęciu dynamicznym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Synchronizacja podstawą życia
społecznego
Andrzej Nowak
Synchronizacja u delfinów
•
Uczenie się synchronizacji podstawą uczenia się
umiejętności społecznych
•
Małe delfiny w 97% czasu są zsynchronizowane z
matką
•
Synchronizacja łączy delfiny w pary i grupy
•
Synchronizacja pozwala mniejszym i słabszym definom
wygrywać z większymi i silniejszymi
•
Skoordynowane mniejsze delfiny stają się jedym
wielkim organizmem – stają sie przez to silniejsze od
dużych
•
Tłumaczy to kiedy większe delfiny atakują mniejszy
gatunek
•
Tłumaczy to dynamiczne zwroty w trakcie konfrontacji
Symulacja konfliktu w delfinów
•
Każde kółko to jeden delfin
•
Niebieskie: butelkonose: duże silne i tworzące
pary przyjaciół
•
Zielone: Plamiste (spoed) mniejsze o tworzące
grupy
•
Małe kółka dzieci
•
Zsynchronizowane delfiny pokazywane są przez
zapełnienie kółka
•
Agresja – kolor czerwony
Synchronizacja u małp i ludzi
•
Synchronizacja wewnątrz jednostki (głosu z mimiką)
pozwala na sprawną komunikację nawet w warunach
dużych zakłóceń
•
Synchronizacja między jednostkami w paśmie 3
hertzów
•
Podstawowy rytm 3 hertzów
•
U małp klapanie gębą (sychronizacja dźwięku z
zachowaniem) w rytmie 3 hertzów wstępem do
uczenia się zachowań społecznych
•
Na tym rytmie nakładane są przekazy w komunikacji
•
Zakłócenie rytmu 3 hertzów powoduje niemożliwość
śledzenia rozmowy u ludzi
Synchronizacja
•
Jest podstawową właściwością życia
społecznego
•
Odróżnia grupę od zbioru jednostek
•
Jest podstawą więzi społecznych
–
(Baron Beek & Amezeen 94, Newtson 94)
•
Synchronizacja ‐> zrozumienie, lubienie
(
Charney, 1966, Tickle‐Degnen & Rosenthal,
1987
,
La France, Ickes, 1981
,
Kulesza i Nowak
2003)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]