Sylabus Technologie informacyjne 2012, UWMSC, TI - niedziela
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROGRAM PRZEDMIOTU
NAZWA PRZEDMIOTU
Technologie informacyjne
Ogólna formuła przedmiotu
(np.: wykład, ćwiczenia, laboratorium, konwersatorium, lektorat, ćwiczenia terenowe)
wykład + laboratorium
Poziom przedmiotu
(podstawowy, średnio-
zaawansowany,
zaawansowany)
Kod przedmiotu
(wypełnia uczelnia)
Typ przedmiotu
(obowiązkowy, fakultatywny)
obowiązkowy
podstawowy
Rok studiów
Semestr studiów
Język wykładowy
pierwszy
drugi
polski
Wykładowcy
(stopień naukowy, imię i nazwisko)
mgr Cal Zygmunt
Metody nauczania
(szczegółowe informacje na temat form zajęć/metod nauczania)
Wykłady i zajęcia laboratoryjne prowadzone są w blokach 2-godzinnych. Wykłady
prowadzone są z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Do każdego wykładu studenci
otrzymują wykorzystywane przez wykładowcę materiały w postaci elektronicznej
(przykładowe pliki programów MS Word, MS Excel, MS PowerPoint). Zaliczenie przedmiotu
polega na zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych i zdaniu egzaminu z zakresu będącego
przedmiotem wykładu. Egzamin przeprowadzany
jest
w
formie
pisemnego
testu
wielokrotnego wyboru.
Lektoraty
(liczba
godzin)
Ćwiczenia
terenowe
(liczba
godzin)
Wykłady
(liczba
godzin)
Ćwiczenia
(liczba
godzin)
Laboratoria
(liczba godzin)
Konwersatoria
(liczba godzin)
-
15
-
-
-
Punkty ECTS
Ćwiczenia
terenowe
Wykłady Ćwiczenia
Laboratoria
Konwersatoria
Lektoraty
2
-
-
-
Łączna liczba punktów ECTS:
4
Wymagania wstępne:
(zakres wiadomości, umiejętności i kompetencji, jakie powinien posiadać student przed
rozpoczęciem nauki; ewentualne wyszczególnienie przedmiotów, które należy zaliczyć
wcześniej)
Ogólna znajomość użytkownika komputera osobistego, pakiet biurowy MS OFFICE
Cele przedmiotu:
(wskazane jest określenie celów, jako efektów kształcenia i kompetencji, które student nabywa
w wyniku zaliczenia przedmiotu.)
Celem kształcenia w ramach przedmiotu
Technologie informacyjne
jest nauczenie
studentów podstaw wykorzystywania:
edytorów tekstów,
arkuszy kalkulacyjnych,
programów grafiki prezentacyjnej,
systemów zarządzania bazami danych.
W ramach zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętności praktycznego
wykorzystywania oprogramowania biurowego: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint, MS
Access.
Treści merytoryczne przedmiotu:
Nr
tema
tu
Temat zajęć
i podstawowe zagadnienia
Laboratorium
Liczba godzin
Podstawy technik informatycznych.
System komputerowy. Architektura komputera. Systemy zapisu
liczb. Oprogramowanie systemu komputerowego: oprogramowanie
systemowe, oprogramowanie użytkowe. Pojęcie algorytmu –
rodzaje, sposoby zapisu. Program komputerowy. Języki
programowania.
I
1
Edytory tekstów.
Podstawowe zasady pracy z edytorem tekstu. Redagowanie i
formatowanie dokumentu: zaznaczanie fragmentów dokumentu,
zmiana rodzaju i wielkości czcionki, kopiowanie , wklejanie i
usuwanie fragmentów tekstu, kontrola poprawności tekstu,
formatowanie tekstu w kolumny, wykorzystanie styli akapitu i
szablonów dokumentów, wykorzystanie pól tekstowych,
zapisywanie i otwieranie dokumentu.
Tworzenie i formatowanie tabel: wstawianie tabel, wprowadzanie
danych do komórek tabeli, formatowanie tabeli, scalanie komórek
tabeli, sortowanie wierszy, zmiana struktury tabeli, obliczenia w
tabelach.
Wyszukiwanie i zastępowanie fragmentów tekstu. Wykorzystanie
elementów graficznych: autokształty, łączenie grafiki z tekstem.
Praca z dużymi dokumentami: wykorzystanie nagłówków i stopek,
wstawianie przypisów, tworzenie spisów treści oraz skorowidzów.
Wykorzystanie edytora równań matematycznych. Wykorzystanie
edytora schematów organizacyjnych.
II
3
Arkusze kalkulacyjne.
Podstawowe zasady pracy z arkuszem kalkulacyjnym. Praca z
arkuszami: dodawanie, usuwanie, ukrywanie i odkrywanie,
przenoszenie i kopiowanie arkuszy, zmiana nazwy arkusza.
Wprowadzanie i formatowanie danych: zaznaczanie obszarów
komórek (sąsiednich i niesąsiednich), wprowadzanie i formatowanie
tekstu, wprowadzanie i formatowanie wartości liczbowych,
kopiowanie, przenoszenie i usuwanie zawartości komórek.
Wykorzystanie formuł i funkcji: sposoby adresowania komórek,
tworzenie i powielanie formuł, wykorzystanie wybranych funkcji
wbudowanych. Tworzenie i formatowanie wykresów: rodzaje
wykresów, wykorzystanie kreatora wykresów, modyfikacja
elementów wykresu.
Wykorzystanie elementów graficznych w arkuszu.
III
6
Grafika prezentacyjna.
Podstawowe zasady pracy z programem MS PowerPoint.
Podstawowe sposoby tworzenia slajdów: wprowadzanie i
formatowanie tekstu, wykorzystanie elemntów graficznych,
wstawianie i formatowanie obiektów (wzorów matematycznych,
wykresów, tabel, schematów organizacyjnych), wykorzystanie
autoukładów slajdów, wykorzystanie wzorca slajdów,
wykorzystanie szablonów projektu.
Tworzenie prezentacji: animacja elementów slajdu, wykorzystanie
efektów przejścia slajdu, automatyzacja prezentacji, wykorzystanie
przycisków akcji.
IV
2
Podstawy baz danych.
Pojęcie bazy danych. Funkcje systemu zarządzania bazą danych.
Charakterystyka procesu projektowania bazy danych. Obiekty,
atrybuty i relacje.
Podstawowe zasady pracy z programem MS Access. Tabele: pojęcie
i przeznaczenie tabel, definiowanie tabeli, podstawowe typy danych,
pojęcie i wykorzystanie klucza podstawowego, rodzaje powiązań i
ich definiowanie.
Kwerendy: pojęcie i przeznaczenie kwerendy, rodzaje kwerend,
definiowanie kwerend wybierających i funkcjonalnych,
uruchamianie kwerend.
Formularze: pojęcie i przeznaczenie formularzy, tworzenie
formularza z użyciem kreatora formularzy, modyfikowanie
formularzy, użycie pól obliczeniowych w formularzach.
Raporty: pojęcie i przeznaczenie raportów, tworzenie raportu z
użyciem kreatora raportów, modyfikowanie raportu, użycie pól
obliczeniowych w raportach.
3
V
RAZEM
15
Metody oceny:
(np.: egzamin ustny lub pisemny, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, prace semestralne itp.)
Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie laboratoriów. Zajęcia laboratoryjne
zaliczane są na ocenę szczegółową. Podstawą zaliczenia laboratoriów jest wykonanie zadań
zleconych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia laboratoryjne – metoda punktowa oceny
każdych zajęć.
Spis zalecanych lektur:
Literatura podstawowa:
Lp.
Autor
Tytuł, wydawnictwo, miejsce i rok wydania
Word 2003 PL. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo HELION,
Gliwice, 2004.
1.
Kowalczyk G.
Excel 2003 PL. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo HELION,
Gliwice, 2006.
2. Masłowski K.
PowerPoint 2003 PL. Tworzenie prezentacji. Wydawnictwo
HELION, Gliwice, 2005.
3.
Negrino T.
Mendrala D., Szeliga M.
Access 2003 PL. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo HELION,
4.
Gliwice, 2006.
Literatura uzupełniająca:
Lp.
Autor
Tytuł, wydawnictwo, miejsce i rok wydania
1.
Walkenbach J.
Excel 2003. Biblia. Wydawnictwo HELION, Gliwice, 2004.
Praque C.N., Irwin M.R.,
Reardon J.
2.
Access 2003. Biblia. Wydawnictwo HELION, Gliwice, 2004.
.............................................
............................................
podpis
podpis
dyrektora instytutu
autora programu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]