swiece zarowe, warsztatowe, hella porady, Materiały Elektronika-elektryka, Informacje Techniczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
5
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
01.08.2005
5
Świece żarowe
1
Informacje ogólne
6
Silniki wysokoprężne potrzebują w niskich temperaturach
dodatkowego źródła ciepła, w celu osiągnięcia temperatury
niezbędnej do samozapłonu mieszanki powietrza z olejem
napędowym. Zadanie to przejmuje instalacja do
podgrzewania ze świecami żarowymi jako źródłem ciepła.
2
3
Sposób działania
Napięcie przyłożone do świecy żarowej podgrzewa spiralę
grzejną. Temperatura na zakończeniu trzpienia świecy
żarowej wzrasta bardzo szybko do ok. 850°C. W wyniku
wzrostu temperatury ogrzewa się również spirala regulacyjna,
wykonana jako termoopornik PTC połączona szeregowo ze
spiralą grzejną. Wraz ze wzrastającą temperaturą zwiększa
się opór i zmniejsza się pobór prądu, czego wynikiem jest
stała temperatura włókna grzejnego (temperatura inercyjna),
co zapobiega uszkodzeniom przez przegrzanie. Świece
żarowe, które pracuję w ten sposób, określa się jako świece
żarowe samoregulujące się.
4
5
1. Obudowa
2. Gwint
3. Izolacja
4. Spirala
5. Rura żarowa
6. Uszczelka
Skutki awarii
Uszkodzone świece żarowe powodują następujące
objawy:
•
W niższych temperaturach silnik nie daje się
uruchomić, albo uruchamia się z trudem.
•
Po uruchomieniu silnik mocno dymi.
•
Praca silnika jest nierównomierna.
Przyczynami awarii świec żarowych mogą być:
•
Przerwanie spirali grzejnej.
•
Przegrzanie trzpienia żarowego.
•
Brak zasilania.
6
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
01.08.2005
6
Wykrywanie usterek
Przy diagnostyce usterek należy przeprowadzić następujące
czynności:
1. Sprawdzić napięcie zasilania na świecach żarowych.
Badanie to powinno być wykonane jako pierwsze,
w celu wykluczenia błędów w innych zespołach.
2. Zmierzyć prąd; prąd początkowy dla wszystkich świec
razem wynosi ok. 60 A (dla silnika 4-cylindrowego;
dokładne dane należy znaleźć w Katalogu części za-
miennych firmy Hella – Świece żarowe).
3. Wymontować i sprawdzić świece żarowe. Na zakoń-
czeniu trzpienia żarowego można rozpoznać
ewentualne przyczyny awarii czy błędy instalacji
wtryskowej.
pomiar poboru prądu
Ułamany lub stopiony trzpień żarowy.
•
Przyczyną tego stanu może być przegrzanie
trzpienia żarowego, wskutek zbyt wczesnego
początku wtrysku, uszkodzonych dysz
wtryskowych, lub kapania paliwa z dysz. W
takim przypadku należy sprawdzić i
wyregulować moment rozpoczęcia wtrysku,
oraz sprawdzić obraz wtrysku poszczególnych
dysz wtryskowych.
Zagłębienia i fałdy trzpienia żarowego.
•
Zagłębienia i fałdy występują w przypadku
przerwania sprali grzejnej. To samo ma miejsce
przy zbyt wysokim napięciu zasilania (pomocni-
cze źródło prądu przy uruchamianiu), zawieszo-
nym przekaźniku (za długi czas podgrzewania)
oraz przy niedozwolonym, dodatkowym
podgrzewaniu. W takim przypadku należy
7
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
01.08.2005
7
skontrolować instalację świec żarowych i, jeśli
to konieczne, wymienić przekaźnik świec
żarowych. W przypadku instalacji podgrzewa-
jących dopuszczających dodatkowe podgrze-
wanie, należy zwrócić uwagę na to, aby były
stosowane odpowiednie świece żarowe.
Uszkodzone zakończenie trzpienia żarowego.
•
Wada ta wywołana jest przez przegrzanie,
powodujące kruchość i pękanie spirali grzejnej,
w wyniku zbyt wczesnego rozpoczęcia wtrysku
albo zbyt małej szczeliny pierścieniowej, co jest
skutkiem zastosowania zbyt dużego momentu
dokręcania przy montażu. Zamknięcie tej
szczeliny powoduje, że zbyt wiele ciepła
oddawane jest obudowie świecy żarowej, przez
co spirala regulacyjna jest za chłodna i prąd nie
jest ograniczany, co prowadzi do przegrzewania
spirali grzejnej.
Wskazówka montażowa:
Należy przestrzegać określonych momentów dokręcania.
Niklowanych gwintów nie należy powlekać olejem ani
smarem; zwracać uwagę na prawidłowy dobór typu świec
żarowych do założonych funkcji układu rozruchowego.
Dane techniczne świec żarowych znajdują się w Katalogu
części zamiennych firmy Hella – Świece żarowe.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]