Syllabus, Psychologia I Rok, I semestr, Wprowadzenie do psychologii

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dr Elżbieta TurskaZagadnienia do egzaminu z przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej2009/10Psychologia jako nauka – źródła, cele, obszary zainteresowań.Rola i znaczenie historii psychologii dla rozumienia stanu obecnego tej nauki.Szkoła jońska – podstawowe teorie na temat tworzywa i struktury świata.Co oznacza pojęcie psychologia spekulatywna?Podstawowe założenia filozofii Demokryta – istota procesu poznania, subiektywistyczna teoria poznania.Hipokratesowska myśl medyczna, jej znaczenie i wkład do psychologii.Pojęcie zdrowia i choroby w koncepcji Hipokratesa.Wkład filozofii Sokratesa do psychologii (psychologia etyki, teoria samowiedzy).Wkład Arystotelesa w rozwój psychologiicharakterystyka trzech poziomów aktywności w koncepcji trzech dusznatura doznawaniateoria asocjacyjnakoncepcja aktywności człowieka – teoria usiłowaniateoria afektówPsychologia klasyczna – źródła, przedmiot, metoda.Subiektywistyczna koncepcja psychiki w empirycznej psychologii.Świadomość i jej rozumienie w psychologii klasycznej.Model introspekcyjny i jego krytyka. Warunki stosowania introspekcji jako metody naukowej.Znaczenie asocjacjonizmu w psychologii klasycznej.Znaczenie psychologii klasycznej – osiągnięcia i zasadnicze słabości.Psychofizyka – przedstawiciele, osiągnięcia, znaczenie.Paralelizm psychofizyczny.Wkład Darwina i jego teorii ewolucji w rozwój psychologii.Powstanie i rozwój psychologii dziecka jako konsekwencja badań nad zachowaniem się zwierząt.Badanie wrażeń i prawa psychofizyki.Rola eksperymentalnej psychologii W.Wundta.Pojęcie introspekcji kontrolowanej.Model warunkowania instrumentalnego L.Thorndika.Prawo efektu L.Thorndika.Schemat warunkowania klasycznego Pawłowa.Znaczenie badań i praw sformułowanych przez P.Pawłowa dla psychologii behawioryzmu.Podstawowe tezy manifestu behawiorystycznego J.Watsona.Behawioryzm radykalny F.Skinnera. Model warunkowania sprawczego.Rodzaje wzmocnień ich znaczenie.Znaczenie behawioryzmu dla psychologii uczenia się.Osiągnięcia i słabości behawioryzmu.Techniki behawioralne – istota, obszar zastosowania, zalety i słabości.Psychoanaliza Z.Freuda.Struktura osobowości w koncepcji psychoanalitycznej Z.Freuda.Istota i rola mechanizmów obronnych.Pierwsze testy inteligencji i pomiar procesów umysłowych.Bibliografia:Wykłady plusZimbardo, Ruch. Psychologia i Zycie, rozdział 3. Zachowanie przystosowawcze: warunkowanie i uczenie się – 92 - 117, rozdział 12. Behawiorystyczne podstawy terapii, s. 499 – 509.Rozdział piąty S.Bretta – Racjonalizm w modyfikacji Arystotelesowskiej, s. 67 – 113 (mniej o fizjologii, bardziej o poznaniu i myśli etycznej)Rosińska Z., Matusewicz Cz., - kierunki współczesnej psychologii – ich geneza i rozwój. S. 14 -18, ArystotelesD.P.Schultz, S.E.Schultz. Historia współczesnej psychologii. UJ. 2008., rozdział o Skinnerze oraz o Psychoanalizie Freuda.Psychologia. Podręcznik akademicki. Red. J.Strelau. Dział 1., Historia i teorie psychologiczne. S. 23 – 33,Tomaszewski T., 1998: Główne idee współczesnej psychologii, Warszawa, Wyd. Żak.Kozielecki J., 1997: Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa, Wyd. Żak. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kfc.htw.pl