SylabusMetabolizmZelaza, UG-GUMed, UG GUMed, inne giełdy, MWB rok I, MWB sem2, metabolizm zelaza

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Metabolizm żelaza (wykład) #13.1.0180Sylabusy - Ośrodek Informatyczny UGNazwa przedmiotuMetabolizm żelaza (wykład)Nazwa jednostki prowadzącej przedmiotKatedra Biologii Molekularnej i KomórkowejNazwisko osoby prowadzącej (osób prowadzących)dr Rafał DutkiewiczStudiawydziałMiędzyuczelnianyWydziałBiotechnologii UGi GUMedKod ECTS13.1.0180kierunekBiotechnologiastopieńdrugiego stopniatrybstacjonarnespecjalnośćwszystkiespecjalizacjawszystkie1semestrFormy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzinFormy zajęćWykładSposób realizacji zajęćzajęcia w sali dydaktycznejLiczba godzinWykład: 15 godz.Liczba punktów ECTS2Strategia obliczania / szacowania punktów ECTSodbywa się w oparciu o następujące założenia:1 punkt ECTS oznacza 25- 30 godzin pracy studentaw różnych formach takich jak: uczestniczenie wzajęciach dydaktycznych, samodzielneprzygotowanie do egzaminu, indywidualnekonsultacje z prowadzącym zajęcia.Cykl dydaktyczny2013/2014 zimowyStatus przedmiotufakultatywny (do wyboru)Metody dydaktyczne- indywidualne konsultacje z prowadzącym- wykład z prezentacją multimedialnąJęzyk wykładowypolskiForma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lubwymagania egzaminacyjneSposób zaliczeniaZaliczenie na ocenęFormy zaliczeniaegzamin pisemny z pytaniami (zadaniami) otwartymiPodstawowe kryteria ocenyZaliczenie obejmuje treści wskazane w sylabusie w polu „Treści programowe”.Normę zaliczenia stanowi prosty wskaźnik procentowy zawarty w RegulaminieStudiów UG. Formę zaliczenia stanowi zaliczenie pisemne z dziesięciomapytaniami otwartymi, z których 50% będzie dotyczyła zrozumienia złożonych zjawiskbiologicznych z zakresu metabolizmu żelaza na poziomie molekularnym oraz 50 %sprawdzała czy student pogłębił wiedzę z zakresu pokrewnych dziedzin nauki idyscyplin naukowych, jak chemia, czy medycyna, badających metabolizm żelaza.Aby uzyskać zaliczenie, należy udzielić poprawnej odpowiedzi na minimum 51%punktów z każdej puli pytań. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest spełnieniawymogu formalnego w postaci przedstawienia uzasadnienia wyboru przedmiotuprzed rozpoczęciem zajęć.Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymogami wstępnymiA. Wymagania formalneChemia nieorganiczna, Chemia organiczna, Mikrobiologia, Biologia molekularna, Biochemia, Pisemne uzasadnienie wyboru przedmiotu(do 100 słów)B. Wymagania wstępneCele kształceniaCele przedmiotuCel kształcenia: Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą znaczenia żelaza w biologicznych systemach.Student: (K_W01) pozna (i zrozumie) złożone zjawiska biologiczne dotyczące gospodarki żelazowej, regulacji homeostazy żelaza w organizmachżywych na poziomie molekularnym; zdobędzie umiejętności analizy zagadnień związanych z metabolizmem żelaza oraz umiejętności analizyMetabolizm żelaza (wykład) #13.1.0180 | a63d0ce780fe37683ccab2a175bce29e | Strona 1 z2Metabolizm żelaza (wykład) #13.1.0180Sylabusy - Ośrodek Informatyczny UGwyników eksperymentalnych dotyczących metabolizmu żelaza (K_W02) zdobędzie wiedzę z zakresu chemii żelaza, ze szczególnym naciskiem nazrozumienie procesów wewnątrzkomórkowych, w które jest zaangażowane żelazo oraz z zakresu medycyny ze szczególnym uwzględnieniempatologii powodujących zaburzenie gospodarki żelazowej w układach biologicznych.Treści programoweTreści programoweA. Problematyka wykładuW trakcie wykładu przedstawione są: 1.Podstawowe wiadomości dotyczące chemii żelaza (roztwory wodne żelaza; generowanie wolnych rodników,żelazo i reakcja Fentona, mechanizmy obrony komórkowej przed stresem oksydacyjnym); 2. Zagadnienia dotyczące znaczenia żelaza wbiologicznych systemach oraz podstawowe techniki stosowane do badania metabolizmu żelaza w biologicznych systemach; 3. Mechanizmyasymilacji żelaza przez Prokaryota (siderofory; systemy uczestniczące w transporcie Fe2+; bakteryjny system regulujący pobieranie żelaza – białkoFur, regulon Fur, geny regulowane przez Fur; bakteryjna wirulencja związana z metabolizmem żelaza); 4. Mechanizmy pobierania żelaza przezrośliny i drożdże (asymilacja żelaza Fe2+ przez korzenie roślin dwuliściennych i jednoliściennych nietrawiastych; asymilacja żelaza Fe3+ przez trawy(Wiechlinowate); roślinne ferrytyny; pobieranie żelaza przez drożdże: reduktazy, transport żelaza przez błonę komórkową, mitochondrialny transportżelaza, magazynowanie żelaza u Saccharomyces cerevisiae); 5. Mechanizmy pobierania żelaza przez komórki ssacze (struktura transferyn,wiązanie i uwalnianie żelaza przez transferrynę, pobieranie kompleksu transferyna-Fe przez komórki ssacze; pobieranie puli żelaza niezwiązanej ztransferryną); 6. Sposoby magazynowania wewnątrzkomórkowego żelaza (struktura ferrytyny; mechanizm magazynowania żelaza w obrębieferrytyny; mechanizm uwalniania żelaza związanego z ferrytyną); 7. Komórkowy metabolizm i homeostaza żelaza (pula wolnego żelaza; biosyntezahemu; biosynteza centrów Fe-S – system NIF, ISC, SUF; Ataksja Fredricha i mitochondrialny metabolizm żelaza; homeostaza żelaza:charakterystyka strukturalna rejonów IRE, regulatory translacji w obrębie rejonów IRE, stabilność mRNA IRE, białka IRP1 i IRP2); 8. Strategieabsorpcji żelaza przez ssaki ze szczególnym uwzględnieniem człowieka: źródło żelaza w diecie człowieka, molekularny mechanizm absorpcji żelazaprzez błonę śluzową jelita, mechanizm pobierania żelaza przez enterocyt; 9. Patofizjologia niedoboru, bądź nadmiaru żelaza w organizmie człowieka:nabyte oraz wrodzone schorzenia zaburzające homeostazę żelaza, a także wpływ infekcji na gospodarkę żelazową gospodarzaWykaz literaturyWykaz literatury•A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):•A.1. wykorzystywana podczas zajęć•A.2. studiowana samodzielnie przez studenta•B. Literatura uzupełniająca• Inorganic Biochemistry of Iron Metabolism: From Molecular Mechanism to Clinical Consequences, 2nd edition (2001), Robert Crichton• Iron metabolism: From Molecular Mechanism to Clinical Consequences, 3rd edition (2009), Robert Crichton• Balk J. & Lill R., Chembiochem. 2004, 5:1044-1049• Hentze M.W., Muckenthaler M.U. and Andrews N.C., Cell 2004, 117: 285-297• Lill R. & Mühlenhoff U., Trends Biochem Sci. 2005, 30:133-141• Balk J. & Lobreaux S., Trends Plant Sci. 2005, 10: 324-331• Johnson D., Dean D.R., Smith A.D., and Johnson M.K. Annu. Rev. Biochem. 2005, 74: 247-281• Philpott C.C., Biochim Biophys Acta. 2006, 1763: 636-645• Ajioka R.S., Phillips J.D., Kushner J.P., Biochim Biophys Acta. 2006, 1763: 723-736• Lill R. & Mühlenhoff U., Annu Rev Cell Dev Biol. 2006, 22:457-486Efekty uczenia sięK_W01K_W02K_K01K_K03WiedzaK_W01 - Rozumie złożone zjawiska biologiczne na poziomie molekularnym zna ichznaczenie dla biotechnologii i powiązania z innymi dziedzinami i dyscyplinami naukiK_W02 - Ma pogłębioną wiedzę z zakresu pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplinnaukowych umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie wszczególności tych istotnych dla biotechnologiiUmiejętnościKompetencje społeczne (postawy)K_K01 - Zna ograniczenia własnej wiedzy; wykazuje gotowość stałegodoskonalenia, aktualizowania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji w zakresiebiotechnologii i pokrewnych dziedzin i dyscyplin naukowychK_K03 - Efektywnie planuje własną pracę, karierę zawodową: organizuje własnąpracę w szczególności pracę w laboratorium oraz pracę związaną z opracowaniamiw zakresie biotechnologii i pokrewnych dziedzin i dyscyplin naukowychKontaktdutkiew@biotech.ug.gda.plMetabolizm żelaza (wykład) #13.1.0180 | a63d0ce780fe37683ccab2a175bce29e | Strona 2 z2 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kfc.htw.pl