SwiatMotoryzacji 12 07, Samochody

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WARSZTAT
Świat Motoryzacji 12/2007
Usterki przewodów
zapłonowych powodują dość
charakterystyczne zakłócenia
w pracy silnika. Dość łatwo
można zatem określić rodzaj
niesprawności przewodów.
Przewody wysokiego napięcia stanowią bardzo
istotny element układu zapłonowego. To od nich
bowiem w dużej mierze zależy siła iskier prze-
skakujących między elektrodami świec zapłono-
wych, co z kolei ma podstawowy wpływ na pew-
ność zapłonu mieszanki paliwowo-powietrzej, a
tym samym na pracę silnika. Dlatego niezwykle
ważne jest, by w każdych warunkach, bez wzglę-
du na temperaturę czy zawilgocenie, straty ener-
gii przesyłanej przewodami od cewki zapłonowej
do świec były jak najmniejsze. Jednocześnie, z
uwagi na działanie innych urządzeń, możliwe
małe powinny być zakłócenia elektromagnetycz-
ne towarzyszące temu przesyłowi.
Rola jaką odgrywają przewody zapłonowe spra-
wia, że niemal każda ich niesprawność odbija
się na działaniu silnika. Oto kilka objawów, któ-
rych przyczyną mogą być właśnie uszkodzone
lub wadliwe przewody zapłonowe.
Przerywana praca silnika
oraz skoki prędkości obrotowej
zwłaszcza przy dużym jego obciążeniu
Jeżeli wyeliminowane zostały wady innych ele-
mentów układu zapłonowego (cewka, świece)
najprawdopodobniej za przerywaną pracę silni-
ka oraz skoki prędkości obrotowej przy dużym
jego obciążeniu (np. podczas jazdy pod górę
czy gwałtownym przyspieszaniu) odpowiadają
przewody wysokiego napięcia. Najczęściej przy
tym do opisywanej sytuacji dochodzi, gdy są to
przewody z rdzeniem węglowym. Wytrzymują
one bowiem rok, a czasem nawet krócej, gdyż
mają tę nieprzyjemną cechę, że tracą „na war-
tości” w miarę swojej pracy - ich węglowy rdzeń
po prostu stopniowo się wypala.
W razie podejrzeń, że niedomaga choćby jeden
przewód wskazane jest bezzwłocznie wymienić
wszystkie (całą wiązkę). Najlepiej na kable fer-
romagnetyczne, gdyż cechują się one znaczną
trwałością. Prąd przewodzi w nich bowiem, nie
węglowy rdzeń podatny na wypalanie się, lecz
gęsto nawinięta, stalowa spirala. Po dokonaniu
takiej zamiany można zatem liczyć na bezawa-
ryjne funkcjonowanie przewodów nawet przez
kilka kolejnych lat.
Trudności z uruchomieniem silnika
w wilgotny, mglisty dzień
Jeśli problemy z rozruchem silnika pojawiają
się głównie przy dużej wilgotności powietrza, z
10
Świat Motoryzacji
P
 Świat Motoryzacji 12/2007
WARSZTAT
Objawy
niesprawnych przewodów zapłonowych
wielka dozą prawdopodobieństwa można przy-
puszczać, że izolacja przewodów jest uszkodzo-
na. Nie musi być to przy tym wyraźne nadcięcie,
przetarcie, naderwanie itp. W przypadku prze-
wodów, które już dłuższy czas są eksploatowane
skutek taki często powodują mikropęknięcia na
całej powierzchni izolacji. Zwykle jest to przyczy-
ną nierównomiernej pracy silnika na wszystkich
cylindrach lub wręcz całkowicie uniemożliwia
jego rozruch. Gdy nadwerężona została izolacja
jednego tylko przewodu, nierównomierność pra-
cy obsługiwanego przezeń cylindra trwa na ogół
do czasu, aż silnik się nie rozgrzeje i wilgoć nie
odparuje z wadliwego kabla.
Sposobem na wyeliminowanie wpływu wilgoci
na pracę przewodów, a tym samym i silnika jest
regularna wymiana kabli. W samochodach zasi-
lanych benzyną powinno się to czynić co 50 tys.
km, a w pojazdach z instalacją LPG nawet co
30 tys. km.
dojść między kablem a jakimś elementem silnika
czy nadwozia. Zjawisko to bywa czasem na tyle
silne, że po otwarciu maski (przy pracującym silni-
ku) widać wyraźne iskry. Oznacza to automatyczny
brak wyładowania inicjującego zapłon we wnętrzu
któregoś z cylindrów. Mieszanka paliwowo-po-
wietrzna traiająca do tego cylindra jest więc wte-
dy przepompowywana do układu wydechowego,
gdzie ulega niekontrolowanemu zapłonowi.
Jedyna radą przy takim stanie rzeczy jest, tak
jak w poprzednim przypadku, wymiana przewo-
dów zapłonowych na nowe. Podejmowanie prób
doraźnego „ratowania” kabli polegających na
owijaniu przewodów taśmą izolacyjną mija się z
celem, gdyż nie poprawi to ich stanu.
W tym miejscu trzeba jednak wyraźnie zazna-
czyć, że delikatna, niebieskawa poświata, która
otacza kable wysokiego napięcia nie jest wcale
oznaką przebicia izolacji. To zjawisko całkowicie
naturalne, o całkowicie odmiennym charakterze
niż „iskrzenie”. „Świecenie” bowiem powstaje
na skutek silnej jonizacji cząsteczek powietrza w
pobliżu przewodów wywołanej przez pole elek-
tromagnetyczne towarzyszące przepływowi prą-
du o wysokim napięciu.
Iskrzenie
Gdy z powodu marnej jakości izolacji przewód
nie wytrzymuje wysokiego napięcia, do przesko-
ku iskry zamiast między elektrodami świec potrai
n
Świat Motoryzacji
11
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kfc.htw.pl