svadh 1 1, Ciekawee, Joga

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SVADHYAYA
Magazyn Krija Jogi
nr 1.1
WSTĘP
……………………..……………………..………………………………………………….…………..str. 2
PARAMAHAMSA HARIHARANANDA
Przesłanie urodzinowe………………………………………………………………………….………….str. 3
Proces Kultywowania Duszy…………………………..……………………..…………..….……….str. 4
Symbol Krija Jogi……………………..……………………..……………………..………..…….……..str. 6
PARAMAHAMSA PRAJNANANANDA
Przesłanie „Cierpliwość i modlitwa w chwili kryzysu”……………………..……….….….str. 7
Guru Purnima - Dzień Guru…………………………………..……………………..…………….…..str. 7
Powrót do Boga……………………………..……………………..……………………..……..…………str. 10
Medytacja……………..……………………..……………………..……………….……………….……… str. 12
SWAMI SHUDDHANANDA GIRI
Duchowość w życiu……………………..……………………..……………………...……………….. str. 13
Cel życia……………………..……………………..……………………..………………..…………………str. 16
Życie w świadomości……………………..……………………..……………………..……………… str. 23
Modlitwa życia…………………………………..……………………..……………………..…………… str. 26
MISTRZOWIE KRIJA JOGI
Babadżi……………………..……………………..…………………………………………..……….……… str.26
Nauki Babadżiego………………………………………..……………………..……………………….. str. 27
SWIĘCI I MISTRZOWIE INDII
Anandamaji Ma……………………..……………………..……………………...……………….….. str. 29
Anandamaji Ma odwiedza Babę……………………..……………………..……………….……. str. 32
SWIĘTE PISMA
Bhagawad Gita 16.1……………………..………………………………………..………….……….. str. 34
Jogasutry Patandżalego 1.1……………………..……………………..…………………..…….. str. 37
GURU NAUCZA
……………………..……………………..……………………..……….……….…… str. 42
Copyright © 2002
Stowarzyszenie Krija Jogi w Polsce
. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 1995-2002
Kriya Yoga Institute
. All rights reserved.
Kontakt:
skj@krijajoga.pl
Internet:
www.krijajoga.pl
SVADHYAYA
Paramahamsa Hariharananda
Svadhyaya
to poszukiwanie duszy w twoim każdym działaniu. Dosłowne znaczenie tego
słowa oznacza studiowanie pism świętych, które służą urzeczywistnieniu Jaźni.
Metaforyczne znaczenie wywodzi się od znaczenia dwóch rdzeni słownych:
sva
- dusza i
adhyaya
- studiowanie.
Svadhyaya
oznacza studiowanie Jaźni. Dusza oddycha w dzień i w
nocy.
Svadhyaya
to poszukiwanie Duszy w każdym oddechu przy jednoczesnej miłości do
Boga.
Svadhyaya
jest Kultywowaniem Duszy.
WSTĘP
Svadhyaya
- magazyn o Kultywowaniu Duszy
Jak pisze Paramahamsa Hariharananda w swoim komentarzu do Bhagawadgity, który
prezentujemy w tym wydaniu magazynu,
svadhyaya
oznacza studiowanie i kultywowanie
duszy. Mamy więc nadzieję, że zamieszczone artykuły staną się pomocnym narzędziem w
procesie poznawania samego siebie.
Chociaż magazyn nasz zawiera nauki mistrzów i nauczycieli Krija Jogi, nie jest on
skierowany wyłącznie do osób praktykujących tą technikę. Treści prezentowane w
magazynie
svadhyaya
nie ograniczają się do nazwy określonej dyscypliny duchowej - są
raczej esencją nauki o praktycznych aspektach szeroko pojmowanej duchowości życia
codziennego. Dlatego wyrażamy nadzieję, iż artykuły zamieszczone w naszym magazynie
posłużą jako inspiracja dla czytelników, którzy zapragną poświęcić swój czas na ich
lekturę.
Treść
Kolejne działy magazynu
svadhyaya
przedstawiają nauki nauczycieli Krija Jogi, sylwetki
mistrzów i świętych osób Indii oraz interpretacje świętych pism. Paramahamsa
Hariharananda objaśnia znaczenie kultywowania duszy; mówi też o metaforycznym
znaczeniu symbolu Krija Jogi. Paramahamsa Prajnanananda wyjaśnia znaczenie święta
Guru w swoim wykładzie "Guru Purnima", w którym przedstawia genezę powstania tej
starożytnej tradycji. Mówi też o medytacji i naszej drodze powrotnej do Boga. Swami
Shuddhananda nawiązuje do praktycznych aspektów życia - mówi o celu, duchowości i
świadomości w naszym życiu.
Nie zabraknie też opisu sylwetki Mahawatara Babadżiego - współczesnego wskrzesiciela
nauki Krija Jogi. W dziale "Święci i Mistrzowie Indii" odnajdziemy opisy wyjątkowej
świętej minionego wieku - Anandamaji Ma, która wielokrotnie spotkała się z Babą
Hariharanandą.
Święte pisma są nieodzownym drogowskazem w podróży do celu, dlatego w magazynie
zamieszczamy interpretację Bhagawad Gity i Jogasutr Patandżalego. Polecamy też
uwadze praktyczne nauki Paramahamsy Hariharanandy, które prezentujemy w dziale
"Guru naucza".
Praktyczna duchowość jest esencją nauki Krija Jogi, niech więc przedstawione treści nie
pozostaną pustymi słowami i znajdą swe zastosowanie w naszym codziennym życiu
Subskrypcja
Obecnie nie prowadzimy subskrypcji "Svadhyaya" lecz prezentujemy kilka jej wydań.
Prawa autorskie
Wszelkie prawa autorskie dotyczące treści przedstawianych w Magazynie
"Svadhyaya"

własnością Kriya Yoga Institute oraz Stowarzyszenia Krija Jogi
Przesłanie urodzinowe Paramahamsy Hariharanandy w dniu jego 95. urodzin
Moje kochane i boskie Dusze,
Czas przemija. Jestem wdzięczny Bogu i Mistrzom, że mogę być w tej świątyni ciała przez
okres 95. lat, aby kochać Boga i służyć wam wszystkim. Moje życie nie jest dla mnie, lecz
dla was wszystkich.
Prawdziwym celem życia jest urzeczywistnienie Boga. Dlatego też, nie powinno się
niepotrzebnie marnować czasu. Czas to Bóg. Spożytkuj każdą chwilę czasu i każdy
oddech. Moc Boga wdycha z wewnątrz. Kochaj Boga, poszukuj i urzeczywistnij Go. Nikt
nie wie jak długo oddech będzie obecny w tym ciele, dlatego medytuj i posuwaj się
naprzód na ścieżce duchowej. Ja spożytkowałem swoje życie i wypełniłem cel. Moje życie
jest życiem spełnionym. Pamiętam powiedzenie w sanskrycie:
kshamaya dayaya premna sunritena arjavena ca
vashikuryat jagat sarvam vinayena ca sevaya
Oznacza to: "Podbij cały świat poprzez wybaczanie, współczucie, miłość, słodkie i miłe
słowa, prostotę, pokorę i służbę".
Praktykowałem to w moim życiu i chcę, byś wprowadził wszystkie te wartości do swojego
życia.
Chociaż fizycznie jestem z dala od was, to duchowo jestem z wami wszystkimi.
Dzisiaj, 27 maja 2002 roku, modlę się do Boga i Guru, aby pobłogosławili was wszystkich.
Wszyscy medytujcie i cieszcie się boską szczęśliwością.
Pokorny,
Hariharananda
PROCES KULTYWOWANIA DUSZY
Paramahamsa Hariharananda
Medytacja oznacza, że nie posiadasz poczucia ciała ani świata. To tak jakbyś spał, lecz w
rzeczywistości nie śpisz. Fizycznie śpisz, jednak duchowo jesteś przebudzony.
Wystarczy, byś tylko skupił swoją duszę siedem centymetrów wewnątrz czaszki, w
punkcie-atomie. Wykonaj wtedy jeden oddech i dotknij Go, kochaj Go i zanurz się w Nim,
a stracisz poczucie ciała i świata oraz znikną wszystkie twe myśli. Osiągniesz wtedy
prawdziwie bezforemny stan - stan błogości, spokoju, boskości, rzeczywistości i Prawdy.
Na tym polega kultywowanie duszy. Bez tego bezforemnego stanu praktyka religijna jest
jedynie religijną grą - są to rytuały odległe od Prawdy.
Kto pragnie Prawdy? Wszyscy są ograniczeni w zrozumieniu Prawdy, ponieważ byli
uczeni, że gra religijna jest prawdziwą religią. Nie wiedzą o tym, że muszą medytować, by
osiągnąć Prawdę i dotrzeć do Jaźni. Zewnętrzne formy oddawania czci pozbawione
szczerego pragnienia zjednoczenia z Bogiem oraz brak medytacji, są formą zaspokojenia
zmysłów i same w sobie w efekcie końcowym powodują ukrycie Jaźni pod maską ułudy,
iluzji i błędu. W tej formie, zewnętrzne ceremonie oddawania czci i rytuały są zaledwie
pokazem, grą i wiodą nas na manowce odległe od Prawdy. Prawdziwa religia oznacza
zjednoczenie z Bogiem, który jest Jaźnią. Upaniszada Kena (1.2) mówi:
"Jako że On jest uchem ucha, umysłem umysłu, mową mowy, życiem życia i okiem oka,
rozsądny człowiek, zaprzestający utożsamiania się ze zmysłami i wyrzekający się tego
świata staje się nieśmiertelny".
Nie da się odczuć Brahmana, Prawdy, przy zastosowaniu pięciu organów zmysłów,
dwunastu par nerwów i dwudziestu czterech elementów cielesnych, poprzez samo
wychwalanie Go. Podobnie nie da się osiągnąć Brahmana poprzez ceremonie czy
filozoficzne spekulacje, afirmacje, czy wyobrażenia. Mądrość można poczuć jedynie
poprzez atom. Prawdziwie inteligentną osoba jest ta, która szczerze pragnie
samourzeczywistnienia i medytuje, by osiągnąć najwyższy cel. Aby osiągnąć
urzeczywistnienie, by poznać wszechprzenikającą Jaźń, należy w pokorze zbliżyć się do
prawdziwego mistrza, wypytywać go, by zrozumienie było jasne, i skłonić go, aby udzielił
swej boskiej wiedzy, aby natknął cię boską energią i prowadził w medytacji. Spróbuj.
Posmakuj. Bądź. Musisz medytować coraz więcej i więcej. Następnie powinieneś
zastosować swoją medytację w życiu codziennym. Obserwuj Boga w każdym swoim
ruchu, myśli, pracy, czy usposobieniu. Stopniowo nauczysz się oddzielić swoją osobowość
czy ego od swej prawdziwej Jaźni. Dostrzeżesz, że to Bóg jest wykonawcą w każdej
twojej myśli i działaniu. Upaniszada Kena (2.4) mówi: "Brahmana prawdziwie poznaje się
wtedy, gdy poznaje się Go w każdym ze stanów świadomości; zaprawdę tak osiąga się
nieśmiertelność. Skoro poprzez własną Jaźń osiąga się siłę, to przez wiedzę osiągana jest
nieśmiertelność".
Przeznaczeniem naszego życia jest samourzeczywistnienie, poznanie Jaźni. Aleksander
Pope, poeta XVIII wieku powiedział:, "Zatem poznaj siebie; ośmiel się badać nie Boga, a
siebie. Najlepszym sposobem badania rodzaju ludzkiego jest badanie człowieka!"
Bóg nie jest daleko, jest w tobie, a ty jesteś w Nim. Bóg jest wszechobecny we wszystkim
ożywionym i nieożywionym. Kiedy to rozumiesz, odczuwasz, że twoja codzienna praca nie
jest pracą, lecz wielbieniem Boga, a twoje życie staje się boskie. Na tym polega Krija
Joga. Joga oznacza jednoczyć się z Boskością. "Kri" oznacza "pracować" a "ja" (sanskr.
ya
) to dostrzeganie tego, że Bóg jest wykonawcą każdej czynności. Kiedy odczuwasz, że
Bóg jest wszystkim, wtedy wszystko jest Boskością. Nie postrzegasz już wtedy świata,
rzeczy i ludzi jako obiektów służących zaspokojeniu twoich zmysłów, które są używane i
kontrolowane przez twoje ego.
W naszych związkach z innymi zbyt często błędnie lokujemy naszą wewnętrzną
świadomość Jaźni i postrzegamy naszą jaźń i jaźń innych poprzez perspektywę naszego
ego, zapominając o tym, że wszystko jest Bogiem. Dla przykładu, w życiu rodzinnym
często dochodzi do sytuacji, w której mąż stara się dominować nad żoną i na odwrót.
Również dzieci mogą być wtedy postrzegane jako "przedłużenie" ciał czy ego rodziców; są
one traktowane jako obiekt, którym należy się cieszyć. W rzeczywistości wszelkie związki
rodzinne służą temu, by w miłości pomagać sobie nawzajem w osiągnięciu najwyższego
celu samourzeczywistnienia.
Istotnie wszelkie związki z rzeczami i ludźmi służą, by pomóc w rozwoju duchowym. W
ten sposób praca staje się wielbieniem. Przedkładanie dobra własnego we własnych
obowiązkach i przekonaniach oraz nie baczenie na własna prawdziwą Jaźń jest
najlepszym przepisem na rozczarowanie, złudzenie i depresję.
Nic nie możemy zabrać ze sobą po śmierci: ani rodziny, ani dobrobytu, domu, imienia,
czy sławy. Jedyną rzeczą, którą możesz wtedy zabrać jest twój dobrobyt duchowy.
Bhagawadgita (Bg. 4,42) mówi: "Twoim jedynym przeznaczeniem jest urzeczywistnienie
Boga". Twoja rodzina służy twojemu urzeczywistnieniu Boga. Cały twój organizm jest
organizmem Boga. Psalmy w Piśmie Świętym mówią: "Bądź spokojny i wiedz, że ty (ja)
jesteś Bogiem".
Związki z innymi pozbawione Boskości, czyli takie, w których nie postrzega się każdego i
wszystkiego jako Boga, są tym samym, co wypełnianie rytuałów bez medytacji i wiedzy.
Obie te rzeczy są powierzchowne i prowadzą do ponownego narodzenia się. Poznanie, że
Bóg jest wszystkim, odnajdywanie Jaźni wewnątrz i postrzeganie tego, że Bóg jest
wykonawcą prowadzi do nieśmiertelności - jedności z Brahmanem. Prowadzi to do
miejsca odległego od ludzkiego stadium bytu i negatywnych rzeczy z tym związanych. To
wiedzie prosto do spokoju, radości, szczęśliwości, miłosierdzia, dobroci, miłości, słodyczy,
czystości i boskości.
Każdy, tak bogaty, jak i biedny, wykształcony lub nie, powinien medytować. Wszyscy
powinni medytować, gdyż w każdym płynie oddech, który jest wdychany przez
wewnętrzną Jaźń (ya), co potwierdza fakt, iż moc Boga pracuje przez każdą osobę.
Ludzkie zachowanie jest ogromnie ekstrawertyczne z powodu dwunastu nerwów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kfc.htw.pl