System informatyczny do analizy jakości i prognozowania działalności sklepu wielobranżowego, Prace ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PRACA MAGISTERSKA
S
YSTEM INFORMATYCZNY DO ANALIZY JAKOĺCI I
PROGNOZOWANIA DZIAýALNOĺCI SKLEPU
WIELOBRANņOWEGO
A
COMPUTER SYSTEM IN QUALITY ANALISIS AND
ECONOMIC FORECASTS FOR A MULTI TRADE SHOP
Spis treĻci
Spis treĻci
CEL PRACY ....................................................................................................................................................4
WSTĦP..............................................................................................................................................................5
1
METODY ZARZġDZANIA JAKOĺCIġ PROWADZENIA SKLEPU............................................6
1.1
B
ADANIE ZADOWOLENIA KLIENTA
...................................................................................................8
1.2
K
ARTY KONTROLNE
.........................................................................................................................8
1.3
D
IAGRAM
P
ARETO
-
L
ORENZA
.......................................................................................................18
1.4
S
TATYSTYKI OPISOWE
....................................................................................................................24
2
PROGNOZOWANIE ...........................................................................................................................30
2.1
P
ROGNOZOWANIE ZYSKU
...............................................................................................................31
2.2
P
ROGNOZOWANIE SPRZEDAņY
.......................................................................................................58
2.2.1
Wahania przypadkowe .............................................................................................................59
2.2.2
Wahania sezonowe ...................................................................................................................67
PODSUMOWANIE I WNIOSKI..................................................................................................................73
LITERATURA ...............................................................................................................................................75
SPIS ILUSTRACJI ........................................................................................................................................76
SPIS TABEL...................................................................................................................................................79
- 3 -
Spis treĻci
Cel pracy
Celem pracy jest stworzenie systemu informatycznego, ktry uþatwi maþym firmom
zarzĢdzanie jakoĻciĢ i prognozowanie sprzedaŇy.
Krok po kroku pokarzħ, w jaki sposb moŇna sprawdzię czy klienci sĢ zadowoleni z usþug
firmy, co im przeszkadza i w jakim stopniu.
Dziħki temu kierownik sklepu bħdzie Ļwiadomy istniejĢcych problemw, bħdzie wiedziaþ,
co poprawię, aby pozyskiwaę nowych klientw i nie stracię staþych. Prognozowanie zysku
uþatwi podejmowanie decyzji zwiĢzanych z wydatkami a dziħki prognozowaniu sprzedaŇy
firma bħdzie wiedzieę ile zamwię towaru, aby nie zalegaþ w magazynie.
- 4 -
Wstħp
Wstħp
Praca ukazuje krok po kroku, w jaki sposb moŇna zarzĢdzaę jakoĻciĢ w niewielkim
przedsiħbiorstwie i prognozowaę sprzedaŇ. Jak zbieraę dane, w jaki sposb je przetwarzaę
i jak tworzyę wykresy, ktre uþatwiajĢ analizħ wynikw i podjħcie odpowiednich decyzji.
Zawiera print scriny programu, STATISTICA, dziħki ktrym kaŇdy moŇe sobie poradzię z
przeprowadzeniem podobnych badaı w swoim przedsiħbiorstwie.
Praca skþada siħ z dwch czħĻci. Z analizy jakoĻci oraz z prognozowania.
W analizie jakoĻci posþuŇyþam siħ kartĢ kontrolnĢ typu p, wykresem Pareto Lorenza oraz
statystykami opisowymi. Badania przeprowadziþam na podstawie danych uzyskanych z
dwch ankiet, na ktre odpowiadali 30 losowo wybrani klienci sklepu.
Obydwie ankiety posiadaþy te same pytania, ale miaþy innĢ skalħ odpowiedzi. Na pierwszĢ
ankietowani odpowiadali zaznaczajĢc odpowiedŅ tak lub nie i wykorzystaþam jĢ do dwch
metod. Karta kontrolna typu p przedstawia na przestrzeni czasu te badanie, w ktrych
zostaþo zaznaczonych najwiħcej odpowiedzi negatywnych. PoniewaŇ niektre badania
miaþy niewielkie odchylenia od linii centralnej diagram ParetoÎLorenza wykorzystaþam
tylko w tych przypadkach, ktre wyszþy poza linie kontrolne. Ta metoda ukazuje nam iloĻę
osb, ktre byþy niezadowolone z konkretnej cechy, dziħki temu wiemy, ktra jest
najistotniejsza i ktrĢ trzeba poprawię w pierwszej kolejnoĻci.
Druga ankieta ma rozbudowanĢ skalħ ocen, a mianowicie odpowiedzi udzielano wyraŇajĢc
stopieı swego zadowolenia lub teŇ niezadowolenia od 1 do 5. Metoda ta jest najbardziej
dokþadna.
Prognozowanie zysku obliczaþam na podstawie KsiĢg Przychodw i Rozchodw.
Natomiast prognozowanie sprzedaŇy na podstawie raportw miesiħcznych z kas
fiskalnych, ktre ukazywaþy iloĻę sprzedanego towaru.
Do analizy danych wykorzystaþam program STSTISTICA. Jest to pakiet, ktry
umoŇliwia przeprowadzenie podstawowych analiz i testw, prowadzenie kart kontrolnych,
zawiera opcje dotyczĢce analizy zdolnoĻci procesu, badania systemw pomiarowych,
analizy niezawodnoĻci oraz planw badaı wyrywkowych. Potrafi wykreĻlię wiele
rodzajw wykresw, przy czym kaŇdy z nich moŇna jeszcze dowolnie modyfikowaę,
uzupeþniaę o dodatkowe opisy i elementy graficzne.
- 5 -
[ Pobierz całość w formacie PDF ]