System szkolenia strażaków OSP 2006 - KG PSP, szkolenia, OSP

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KOMENDA GŁÓWNA
PA
İ
STWOWEJ STRA
ņ
Y PO
ņ
ARNEJ
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH
STRA
ņ
Y PO
ņ
ARNYCH BIOR
ġ
CYCH BEZPO
ĺ
REDNI
UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH
Warszawa, 2006
W opracowaniu systemu szkolenia stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych Stra
Ň
y
Po
Ň
arnych brali udział:
I. Pracami merytorycznymi nad programem kierował:
nadbryg. Wiesław Le
Ļ
niakiewicz
II. Autorzy
1. bryg. mgr in
Ň
. Waldemar Blicharz - CS PSP Cz
ħ
stochowa
2. st. kpt. mgr in
Ň
. Robert Łazaj - CS PSP Cz
ħ
stochowa
3. mgr in
Ň
. Jan Kielin - CS PSP Cz
ħ
stochowa
4. st. bryg. in
Ň
. Zbigniew Cz
ħ
pi
ı
ski - KP PSP w Puławach
5. bryg. mgr in
Ň
. Janusz Szylar KP PSP w Lipsku
6. st. kpt. mgr in
Ň
. Jacek Borowski - KG PSP
III. Opracowanie metodyczne i redakcyjne
1. mgr Magdalena Stajszczak
2. kpt. mgr in
Ň
. Robert
ņ
uczek
IV. Konsultacje z Zarz
Ģ
dem Głównym Zwi
Ģ
zku Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych RP
1. Janusz Bonecki
2. Stanisław Mikulak
3. Tomasz Por
ħ
ba
4. Jerzy Olejnik
2
 Warszawa, 11 maja 2006 roku
WPROWADZENIE
Ustawy o ochronie przeciwpo
Ň
arowej i Pa
ı
stwowej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej z sierpnia 1991
roku przypisały Pa
ı
stwowej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej wiod
Ģ
c
Ģ
rol
ħ
w sprawach ochrony
przeciwpo
Ň
arowej oraz organizacji krajowego systemu ratowniczo-ga
Ļ
niczego (KSRG).
W skład systemu wchodz
Ģ
wytypowane Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne, spełniaj
Ģ
c
wiod
Ģ
ca rol
ħ
w systemie reagowania gminy i powiatu. Pozostałe Ochotnicze Stra
Ň
e
Po
Ň
arne mimo,
Ň
e nie wchodz
Ģ
w skład Krajowego Systemu Ratowniczo - Ga
Ļ
niczego
równie
Ň
uczestnicz
Ģ
w działaniach ratowniczych.
Zgodnie z ustaw
Ģ
o ochronie przeciwpo
Ň
arowej Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne s
Ģ
jednostkami ochrony przeciwpo
Ň
arowej, a szczegółowe zadania oraz organizacj
ħ
okre
Ļ
la ich
statut, który w cz
ħĻ
ci dotycz
Ģ
cej spraw ochrony przeciwpo
Ň
arowej podlega uzgodnieniu
z wła
Ļ
ciwym terenowo komendantem powiatowym Pa
ı
stwowej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej. Ich
podstawowymi zadaniami wynikaj
Ģ
cymi ze statutu s
Ģ
m. in.:
− prowadzenie działalno
Ļ
ci maj
Ģ
cej na celu zapobieganie po
Ň
arom oraz
współdziałanie w tym zakresie z Pa
ı
stwow
Ģ
Stra
ŇĢ
Po
Ň
arn
Ģ
, organami
samorz
Ģ
dowymi i innymi podmiotami,
− udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie po
Ň
arów, zagro
Ň
e
ı
ekologicznych zwi
Ģ
zanych z ochron
Ģ
Ļ
rodowiska oraz innych kl
ħ
sk i zdarze
ı
,
− informowanie ludno
Ļ
ci o istniej
Ģ
cych zagro
Ň
eniach po
Ň
arowych i ekologicznych
oraz sposobach ochrony przed nimi,
− działania na rzecz ochrony
Ļ
rodowiska.
Analiza interwencji za lata 2000 - 2004 wskazuje,
Ň
e Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne
uczestniczyły w ok. 30 % ogółu interwencji jednostek ochrony przeciwpo
Ň
arowej w skali
kraju. Odnosz
Ģ
c si
ħ
do ogólnej liczby po
Ň
arów, czy miejscowych zagro
Ň
e
ı
powstałych w skali
roku mo
Ň
na zauwa
Ň
y
ę
,
Ň
e Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne
Ļ
redniorocznie uczestniczyły
w gaszeniu ok. 40% po
Ň
arów i w likwidacji ok. 25% miejscowych zagro
Ň
e
ı
. Samodzielnie
Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne w roku 2004 ugasiły 22,4% ogółu po
Ň
arów i zlikwidowały 20,5%
ogółu miejscowych zagro
Ň
e
ı
.
Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne odgrywaj
Ģ
równie
Ň
istotn
Ģ
rol
ħ
w zakresie ochrony
ludno
Ļ
ci. Z przeprowadzonych przez Pa
ı
stwow
Ģ
Stra
Ň
Po
Ň
arn
Ģ
analiz wynika
konieczno
Ļę
istnienia w ka
Ň
dej gminie, co najmniej jednej Ochotniczej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej

Ģ
czonej do KSRG. Przedmiotowe analizy zabezpieczenia operacyjnego wskazuj
Ģ
równie
Ň
potrzeb
ħ
istnienia w KSRG dwóch lub wi
ħ
cej Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych, je
Ļ
li w
obszarze chronionym wyst
ħ
puj
Ģ
drogi krajowe lub autostrady, zakłady przemysłowe
magazynuj
Ģ
ce lub przerabiaj
Ģ
ce substancje niebezpieczne, obszary powodziowe oraz akweny
o przeznaczeniu rekreacyjnym, a tak
Ň
e inne tereny o zwi
ħ
kszonym zagro
Ň
eniu wyst
Ģ
pienia
stanów nagłych lub nagłych zagro
Ň
e
ı
Ļ
rodowiska lub mienia.
Przeprowadzane analizy ilo
Ļ
ciowe i jako
Ļ
ciowe szkole
ı
oraz działa
ı
operacyjnych
jednoznacznie wskazuj
Ģ
,
Ň
e zadania realizowane przez Pa
ı
stwow
Ģ
Stra
Ň
Po
Ň
arn
Ģ
i Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne wymagaj
Ģ
odpowiedniego poziomu wyszkolenia członków
Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych bior
Ģ
cych bezpo
Ļ
redni udział w działaniach ratowniczych,
a w szczególno
Ļ
ci specjalistycznej wiedzy i umiej
ħ
tno
Ļ
ci. Dodatkowo coraz szerszy katalog
zagro
Ň
e
ı
oraz wymaga
ı
i oczekiwa
ı
społecze
ı
stwa oraz konieczno
Ļę
podnoszenia poziomu
jako
Ļ
ci prowadzonych działa
ı
ratowniczych wymusiły nowelizacj
ħ
dotychczas
3
obowi
Ģ
zuj
Ģ
cych programów szkolenia. Spowodowały równie
Ň
konieczno
Ļę
stworzenia
spójnego i przejrzystego systemu szkolenia stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych Stra
Ň
y
Po
Ň
arnych. Nale
Ň
y zaznaczy
ę
,
Ň
e dotychczasowy system szkolenia nie uwzgl
ħ
dnia nowych
zada
ı
, z jakimi stra
Ň
acy ratownicy Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych spotykaj
Ģ
si
ħ
podczas
działa
ı
ratowniczo - ga
Ļ
niczych. Nie obejmuje równie
Ň
wa
Ň
nych tematów i problematyki
zwi
Ģ
zanej ze szkoleniami specjalistycznymi oraz obowi
Ģ
zkiem przeszkolenia w zakresie
BHP. Dotychczasowa dominacja problematyki zapobiegania i gaszenia po
Ň
arów
w codziennej praktyce ratowniczej Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych przenosi si
ħ
na
ratownictwo techniczne, szczególnie podczas zdarze
ı
na drogach oraz na ratownictwo
medyczne w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej. Dlatego w projektowanych
programach zało
Ň
ono potrzeb
ħ
realizacji tych zada
ı
ju
Ň
na wst
ħ
pnym etapie.
Organizatorem szkole
ı
Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych ma by
ę
w nowych
zało
Ň
eniach przede wszystkim komenda powiatowa lub miejska Pa
ı
stwowej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej
oraz komenda wojewódzka Pa
ı
stwowej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej. Powi
Ģ
zanie szczebla powiatowego
ze szkoleniem stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych na swoim terenie ma

ħ
bokie uzasadnienie, a to z uwagi na przyszłe wspólne działania ratownicze, w czasie
których od realizacji poszczególnych etapów akcji i od rzetelnego ich wykonania zale
Ň
e
ę
b
ħ
dzie bezpiecze
ı
stwo wszystkich ratowników i oczywi
Ļ
cie poszkodowanych. Tworz
Ģ
ce si
ħ
w czasie szkolenia wi
ħ
zy mi
ħ
dzy prowadz
Ģ
cymi szkolenie funkcjonariuszami Pa
ı
stwowej
Stra
Ň
y Po
Ň
arnej, a jego uczestnikami, oparte na solidnej platformie wzajemnego poznania
i zaufania, dadz
Ģ
pozytywny rezultat w czasie prowadzenia akcji ratowniczych i
ę
wicze
ı
,.
Zaproponowane rozwi
Ģ
zanie opiera si
ħ
na trzech poziomach, od szkolenia
podstawowego, poprzez szkolenia specjalistyczne, a sko
ı
czywszy na szkoleniach
dowódczych. Schemat systemu szkolenia stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych Stra
Ň
y
Po
Ň
arnych przedstawia Zał
Ģ
cznik nr 1. Na ka
Ň
dym z zaproponowanych poziomów wyst
ħ
puj
Ģ
bloki szkoleniowe, które uło
Ň
one s
Ģ
w kolejno
Ļ
ci chronologicznej przez co tworz
Ģ
tzw.
Ļ
cie
Ň
k
ħ
szkoleniow
Ģ
.
Do opracowania nowego systemu szkolenia stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych
Stra
Ň
y Po
Ň
arnych wykorzystane zostały wieloletnie do
Ļ
wiadczenia zdobyte w trakcie
organizacji szkole
ı
, w trakcie współpracy podczas działa
ı
ratowniczych ze stra
Ň
akami
ratownikami Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych oraz dorobek „Programu FENIX 2020”,
którego inicjatorem było Prezydium Zarz
Ģ
du Głównego Zwi
Ģ
zku Ochotniczych Stra
Ň
y
Po
Ň
arnych RP oraz Komendant Główny Pa
ı
stwowej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej. Priorytetem w trakcie
prac było sprostanie nie tylko oczekiwaniom społecze
ı
stwa, ale równie
Ň
oczekiwaniom
stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych.
4
I. ORGANIZACJA SYSTEMU SZKOLENIA
1. Szkolenie podstawowe
Celem szkolenia podstawowego stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych
jest przygotowanie do sprawnego i bezpiecznego wykonywania zada
ı
ratowniczo-
ga
Ļ
niczych, w tym do samodzielnego wykonywania podstawowych czynno
Ļ
ci w ramach
zast
ħ
pu. Szkolenie podstawowe stra
Ň
aka ratownika Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych
mo
Ň
na realizowa
ę
jednoetapowo zgodnie z tabel
Ģ
nr 1 zawart
Ģ
w Zał
Ģ
czniku nr 2 lub
w rozbiciu na dwa moduły szkoleniowe zgodnie z tabel
Ģ
nr 2 zawart
Ģ
w Zał
Ģ
czniku nr 2,
realizowane w okresie nie dłu
Ň
szym ni
Ň
2 lata. Moduły szkoleniowe nale
Ň
y realizowa
ę
zgodnie z kolejno
Ļ
ci
Ģ
okre
Ļ
lon
Ģ
w Zał
Ģ
czniku nr 1.
Programy ramowe oraz programy szczegółowe szkolenia podstawowego zawiera
Zał
Ģ
cznik nr 2.
2. Szkolenia specjalistyczne
Celem szkolenia specjalistycznego jest przygotowanie stra
Ň
aków ratowników
Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych do wykonywania działa
ı
z u
Ň
yciem sprz
ħ
tu
technicznego wymagaj
Ģ
cego umiej
ħ
tno
Ļ
ci wykraczaj
Ģ
cych poza obszar szkolenia
podstawowego oraz przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy medycznej. Nabycie
specjalistycznych umiej
ħ
tno
Ļ
ci pozwala na prowadzenie działa
ı
ratowniczych z u
Ň
yciem
sprz
ħ
tu specjalistycznego, w który wyposa
Ň
one s
Ģ
Ochotnicze Stra
Ň
e Po
Ň
arne, zgodnie
z rodzajem zagro
Ň
e
ı
wyst
ħ
puj
Ģ
cych na własnym terenie działania oraz wykonywaniem
działa
ı
ratowniczych w ramach specjalistycznych grup ratowniczych.
Szkolenia specjalistyczne:
 
w zakresie ratownictwa chemicznego i ekologicznego,
 
z zakresu ratownictwa wysoko
Ļ
ciowego,
 
w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji samochodów z drabin
Ģ
mechaniczn
Ģ
,
 
w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji samochodów z podno
Ļ
nikiem,
 
w zakresie ratownictwa wodnego,
 
dla grup poszukiwawczo – ratowniczych,
 
z zakresu kierowania ruchem drogowym,
 
kurs pierwszej pomocy medycznej
dla stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych Stra
Ň
y Po
Ň
arnych realizowane s
Ģ
zgodnie
programami szkolenia specjalistycznego dla stra
Ň
aków Pa
ı
stwowej Stra
Ň
y Po
Ň
arnej.
Programy ramowe oraz programy szczegółowe szkole
ı
specjalistycznych:
 
z zakresu ratownictwa technicznego dla stra
Ň
aków ratowników Ochotniczych
Stra
Ň
y Po
Ň
arnych,
 
kierowców - konserwatorów sprz
ħ
tu ratowniczego Ochotniczych Stra
Ň
y
Po
Ň
arnych,
 
z zakresu działa
ı
przeciwpowodziowych oraz ratownictwa na wodach
a tak
Ň
e tryb organizacji szkole
ı
zawiera Zał
Ģ
cznik nr 3.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kfc.htw.pl